Kunstnere

Kulturwalken samarbejder med Åbne Atelierdøre samt Billedkunstneren Jens Erik Holm, Billedkunstneren Freja Heldén.


Om Freja Heldén

Freja skal skal arbejde med at udforme kridttegninger langs ruten.


Freja Ytting Helldén slår op på en blank side i notesblokken og udvælger en sort pen fra blyantsholderen.

Lige for tiden arbejder den 20-årige nykårede danmarksmester egentlig på et rygmærke til en motorcykelklub, men i anledning af Midtjyllands Avis’ besøg har hun indvilget i at vise talentet frem »from scratch«.

Hun lader pennen glide let og elegant hen-over papiret, mens det ellers så smilende ansigt fortrækker sig i en koncentreret grimasse.

En krusedulle her, et blyantstrøg der, og snart begynder tegningen at tage form. Den forestiller et slags palmetræ med menneskefødder og tre små ansigter langs stammen.

- Mine tegninger er altid lidt surrealistiske. Det skal være spændende at se på, konstaterer hun.

Stillede op for første gang

I årevis har Freja fulgt med i »DM i Tegning«, men i år var første gang, hun tilmeldte sig. Hendes kvalifikations-tegning blev sendt i sidste øjeblik - et par minutter før deadline.

- Jeg ved faktisk ikke, hvorfor jeg aldrig før har tilmeldt mig. Måske har timingen bare aldrig været der. Jeg tænkte da ellers, at jeg havde en fair chance for at kvalificere mig, siger hun.

Kategorien for aldersgruppen 18-21 var »Comics«, hvor deltagerne ud fra et citat skulle tegne en lille tegneseriestribe. En uvant kategori for Freja, men noget som hun længe har haft lyst til at prøve kræfter med.

Dommerne på Billedskolen i Horsens var vilde med Frejas kvalifikations-tegning. Få dage efter indsendelsen blev hun informeret om, at hun var blandt de tre kvalificerede i sin aldersgruppe.

Vindertegningen


Se artikel på MJA om Freja... ( Man skal sikkert være abonnent)

Om Jens Erik Holm

Jens Erik har skabt Kulturwalk 2022´s logo og skal arbejde med at udforme kridttegninger langs ruten.


Jeg er født 1948, udstyret med en frodig fantasi, god til at tegne og forme tredimentionelt.
Mit arbejdsliv er mest gået med at være skolelærer. Illustration og møbeldesign har også fyldt en del. At lave figurer og billeder har været en konstant fritidsaktivitet – ud over den tid der er gået med kone og seks børn og flere og flere børnebørn...

Min billedkunst-lærer på seminariet var grafiker. At fortælle historier med sort/hvide skære-mønstre i linoleum var længe hovedinteressen.



Så kom en periode med stramt formede keramik-fugelvæsener.
Undervejs opdagede jeg, at ståltråd, avispapir og tapetklister var endnu bedre til at fortælle tredimentionelle papmaché-historier. En simpel teknik, der -modsat ler- ikke sviner i dagligstuen.

Akryl-maling kræver heller ikke et særskilt værksted. Lugter ikke og tørrer dejlig hurtigt, så man kan male om og om og om indtil billedet ser færdigt ud. Det er vildt tilfredsstillende at løse billedproblemer, når farverne gør det hele endnu mere kompliceret.

Grafik kræver et værksted med en trykpresse. Oliefarve og opløsningsmidler lugter og sviner, når man vil trykke billeder. Grafisk Værksted Silkeborg har jeg haft megen gavn af.


Senest har jeg opdaget, at figurer i bronce er en mulighed, der ikke er vildt kostbar at arbejde med....
Selv om komposition, form, strukturer og mønstre optager mig meget, så gider/kan jeg ikke lave et abstrakt billede. Jeg læner mig helst op ad en fortælling.